Rada Pedagogiczna – wewnętrzny kolegialny organ szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły. Rada pedagogiczna zatwierdza plan pracy oraz opiniuje budżet szkoły, jednocześnie podejmując różne uchwały w sprawie funkcjonowania szkoły oraz w sprawie uczniów uczących się w szkole. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Obrady rady pedagogicznej są tajne w zakresie spraw mogących naruszać wszelkie dobro osobiste uczniów bądź ich rodziców oraz nauczycieli i innych pracowników szkoły.Radę Pedagogiczną, stanowi wysokokwalifikowana kadra.
Wielu nauczycieli jest członkami zawodowych zespołów, takich jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Filharmonia Śląska, Opera Śląska, Teatr Rozrywki oraz pracownikami Akademii Muzycznej w Katowicach.
Kształcenie muzyczne w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Chorzowie ma strukturę dwustopniową (wyłącznie kształcenie artystyczne):
- I stopień – kształcenie na poziomie szkoły muzycznej stopnia podstawowego w cyklu 6 i 4-letnim.
Uczniowie w szkole I stopnia kształceni są w zakresie gry na wybranym instrumencie (zajęcia odbywają się indywidualnie) oraz realizują zajęcia ogólnomuzyczne i zespołowe typu orkiestra, chór, zespół (w grupach),
- II stopień – kształcenie na poziomie średniego stopnia zawodowego w zawodzie muzyk instrumentalista i muzyk wokalista
W ramach szkoły II st. występują następujące specjalności:
- instrumentalistyka – (6-letni cykl kształcenia)
- wokalistyka – (4-letni cykl kształcenia)
W II st. – podobnie jak w szkole I stopnia – zajęcia instrumentalne lub wokalne odbywają się indywidualnie, szereg przedmiotów teoretycznych – w grupach, ponadto funkcjonują zespoły kameralne, zespoły wokalne, orkiestry i chóry.
Nauczyciele poszczególnych specjalności i przedmiotów ogólnomuzycznych wchodzą w skład sekcji przedmiotowych.
W szkole występują następujące
sekcje przedmiotowe




Sekcje realizują wytyczone zadania związane ze specyfiką swojej sekcji, a systematycznie i ściśle ze sobą współpracując osiągają statutowe cele szkoły